Printen

Meldpunt Crisiszorg West-Brabant: de juiste hulp bij crisissituaties

Hester van der Graaf is, vanuit WijZijn, werkzaam bij het Meldpunt Crisiszorg West-Brabant. Naast dat ze bij het meldpunt inwoners en professionals te woord staat, maakt zij zich ook hard voor het vergroten van de bekendheid van het Meldpunt. “Hoe meer mensen ons weten te vinden, hoe beter we kunnen helpen in crisissituaties.” 

Inwoners en professionals weten ons beter te vinden

De afgelopen drie jaar heeft Hester bij het Meldpunt heel wat mensen geholpen. “We zien dat het aantal vragen toeneemt maar ook de complexiteit van de problematiek. Jongeren die ontsporen, kinderen in een onveilige thuissituatie of mensen met verward gedrag. In ons werk kom je van alles tegen. De toename van het aantal vragen is vooral te wijden aan de bekendheid. Het Meldpunt is zichtbaarder geworden en wordt actief uitgedragen door vrijwel alle gemeenten. Inwoners en verwijzers weten ons daardoor steeds beter te vinden. Ook landelijk wordt er meer bekendheid aan gegeven. Zo is er door het ministerie van VWS van 19 augustus tot en met 15 september 2024 een campagne gelanceerd om meer bekendheid te geven aan het Meldpunt Zorgwekkend Gedrag.”

Acute en niet-acute meldingen

“Het Meldpunt Crisiszorg is er voor inwoners van 0 tot 100 jaar en professionals in de regio West-Brabant. We zijn actief in 14 gemeenten waaronder Altena, Bergen op Zoom, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Halderberge, Moerdijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Woensdrecht en Zundert. Bij de meldingen maken we onderscheid tussen acute en niet acute meldingen. Bij acute meldingen gaat het om meldingen die niet kunnen wachten tot de volgende dag. Bijvoorbeeld als iemand zichzelf of anderen in gevaar brengt of verwardheid, pedagogische onmacht, geweld op straat of geweld naar de omgeving. Bij niet acute meldingen gaat het om meldingen waarbij iemand zich bijvoorbeeld zorgen maakt om de buurman die zich anders gedraagt dan normaal, verward gedrag van iemand in de omgeving of als je denkt dat iemand onvoldoende hulp krijgt. Als iemand belt buiten kantoortijden met een niet acute melding vragen we om de volgende werkdag terug te bellen.”

Werkwijze na de melding

Bij het contact beoordelen we eerst de situatie: wat is er nodig om deze te stabiliseren? Voor acute hulp schakelen we direct de juiste crisisdiensten in, zoals het crisisinterventie team jeugd of we overleggen met de GGZ. Is er geen acute hulp nodig, dan kijken we welke zorg het meest passend is en doen we een melding van ‘zorg en overlast’ of geven we advies voor verdere stappen. Het Meldpunt werkt nauw samen met hulpverlenende instanties en met de gemeente. We maken gebruik van informatie die al aanwezig is over de persoon. Op die manier zorgen we dat hij of zij de juiste hulp krijgt. Daarnaast kunnen we, bij vragen, een beroep doen op de experts van de crisisdienst, waardoor de crisisinterventies worden uitgevoerd. Het beoordelen van de urgentie van de hulpvraag van de melding gebeurt door professionals van verschillende betrokken organisaties zoals, IMW Breda, WijZijn, Veilig Thuis West-Brabant, GGD West-Brabant en Jeugdprofessionals.”

Crisissituatie? Bel 0800 5099

“Heb je te maken met een crisissituatie of maak je je ernstig zorgen over iemand bel dan 0800 5099. Samen met mijn collega’s van het Meldpunt Crisiszorg West-Brabant zijn we er om in die situaties de juiste hulp te bieden.”