Printen

Samen leren, verbinden en groeien: ervaringen uit de Leergemeenschap Social Work en Jongerenwerk Roosendaal

Sinds 2020 werken het team jongerenwerk van WijZijn in Roosendaal en de Leergemeenschap van Avans Hogeschool Social Work intensief samen. Wat begon als een experiment in gezamenlijk leren, is uitgegroeid tot een krachtige samenwerking waarin studenten, professionals en docenten elkaar inspireren, uitdagen en versterken. Iedere donderdagmiddag komen zestien studenten, jongerenwerkers en een docent bijeen om te werken aan echte maatschappelijke vraagstukken. De gezamenlijke missie: leren in de praktijk, met én van elkaar.

Een unieke samenwerking

Onder begeleiding van Judith van Gastel (coördinator Jongerenwerk) en Joep Debeij (docent Social Work bij Avans) staat de leergemeenschap voor een bijzondere vorm van praktijkleren. Studenten draaien mee in het werkveld, leren door te doen en worden actief meegenomen in de dagelijkse werkzaamheden en dilemma’s van jongerenwerkers.

“De samenwerking zorgt voor een wederzijdse frisse blik,” zegt Judith van Gastel. “Joep en ik zetten extra in op persoonlijke ontwikkeling en reflectie. Studenten én jongerenwerkers worden zich bewust van wie ze zijn als mens én professional. En juist dat bewustzijn helpt hen trouw te blijven aan hun keuze voor dit vak.”

Van paint party tot professionalisering

De leergemeenschap werkte recent aan drie opdrachten, elk met een ander thema, maar met een gedeelde rode draad: verbinding.

Opdracht 1: Een nieuwe meidenavond – wat werkt wél?
Een paint party voor meiden (14-21 jaar) bleek een schot in de roos. Niet via flyers, maar via TikTok en persoonlijke contacten werden de jongeren bereikt. De les? Jongeren bereik je via hun eigen netwerken – niet via traditionele kanalen. De meiden hadden een topavond, waarbij verbinding en plezier centraal staat.

Opdracht 2: Samenwerking tussen jongerenwerkers en opbouwwerkers verbeteren
Er bleek weinig bekendheid en contact tussen jongerenwerkers en opbouwwerkers. Studenten onderzochten hoe de samenwerking versterkt kan worden en presenteerden een concreet stappenplan om beide groepen beter te verbinden.

Opdracht 3: Contact maken met jongeren – hoe doe je dat nou écht?
Communiceren met jongeren begint bij aanwezig zijn. Studenten ontdekten dat digitale middelen alleen effectief zijn als jongeren je al kennen. Persoonlijke benadering en laagdrempelige activiteiten (zoals spelletjes of gewoon chillen) helpen om vertrouwen op te bouwen.

De kracht van de leergemeenschap

Wat deze leergemeenschap zo bijzonder maakt, is de gelijkwaardigheid. De opdrachten ontstaan samen, de uitvoering is gezamenlijk en iedereen leert van elkaar. Studenten, docenten én jongerenwerkers reflecteren wekelijks op hun ervaringen. Die reflectie zorgt voor verdieping én verbinding.

“Of het nu gaat om meidenavonden, samenwerking of contact met jongeren: het draait altijd om relaties,” zegt Joep Debeij. “De leergemeenschap biedt een veilige en inspirerende ruimte om te experimenteren, fouten te maken en opnieuw te beginnen.”

Samen bouwen aan de toekomst

De ervaringen uit Roosendaal laten zien hoe krachtig samenwerking tussen onderwijs en praktijk kan zijn. Niet alleen ontstaan er waardevolle inzichten en initiatieven, ook ontstaat er iets fundamenteels: professionele groei én persoonlijke ontwikkeling.

De leergemeenschap is daarmee niet alleen een plek om te leren, maar ook om te groeien – als mens, als professional en als onderdeel van een groter geheel. Een plek waar jongerenwerk leeft en toekomst krijgt.